Föreningen

Som förälder i musikklasserna blir du automatiskt medlem i Föräldraföreningen Nordhems Musikklasser. Det är en frivillig, ideell organisation med valfri medlemsavgift, men vi hoppas och önskar förstås att alla nya föräldrar vill engagera sig. Vår främsta uppgift är att vara våra barns bästa sponsorer, både praktiskt och ekonomiskt. Under åren har vårt gemensamma arbete hjälpt till att utveckla verksamheten i Musikklasserna så att alla elever har skoltröjor, åker på lägervistelser och skolresor, något vi är väldigt stolta och glada över!

Föreningen samordnas av en styrelse bestående av en föräldrarepresentant ur varje klass samt en representant från lärarlaget.

Under ett läsår organiserar Föräldraföreningen samtliga konserter: minikonserterna, julkonserten, rockkonserten och vår- och sommarkonserten.

Genom att anordna konserter, ofta med caféservering i pausen, samlar vi i in en stor del av de medel vi behöver under läsåret.

Vi turas alla om att stå för förarbetet: kör instrument, riggar scen, fixar kaffe med tilltugg, säljer i cafét och river biljetter.

Vår största gemensamma insats gör vi under Musikklassernas Loppmarknad. Den håller vi varje vårtermin på Nordhemsskolan och det har blivit en loppis med gott rykte i stan om ett stort utbud och hög standard. Under två dagar jobbar vi med att först rigga upp och sedan sälja så det står härliga till under söndagen. Det kräver en hel del jobb men är också roligt och stimulerande. Att jobba tillsammans skapar sammanhållning och gemenskap; under de aktiva åren lär man känna mängder av föräldrar både i sin egen och andra klasser och inte minst massor av trevliga elever.

Allt arbete vi gör och samtliga medel går oavkortat till Musikklassernas elever. Föräldraföreningen och styrelsen ser till att klasserna kan genomföra de fastställda aktiviteterna såsom läger och resor, samt andra aktiviteter efter samråd med lärare.