Om vår loppmarknad

2018 går loppisen av stapeln 24-25 mars! Som vanligt jobbar vi lördag och söndag och dagarna är indelade i pass (du har eller kommer att bli kontaktad av den gruppansvarige i loppisgruppen du blivit tilldelad) och tanken är att vi alla är på plats där det behövs. Under lördagen körs allt ut till skolan från lagret, sorteras och ställs i ordning. Under söndagen är det sedan dags för själva loppisen.

VARFÖR HAR VI EN LOPPIS?

Loppmarknaden samlar in pengar som går till alla elever och finansierar framförallt en skolresa eller gemensam aktivitet för eleverna i åk 9. Arbetet bygger på att vi alla hjälps åt, ca 500 mammor och pappor, ju fler vi är desto snabbare och lättare fungerar både förarbetet och loppishelgen.

TRANSPORT

Under en vecka har din klass ansvar för att hämta och transportera gåvor till vårt lager. Hör av dig till samordnaren för din klassvecka och anmäl vilken dag du har lite tid över för loppisen. Kolla vilken vecka “din klass kör”. Kolla vem som samordnar veckan. Anmäl dig  sedan till samordnaren och tala om vilken/vilka dagar under din klassvecka som du kan hjälpa till.

LOTTERIVINSTER SÖKES

Loppisens lotteri behöver vi vinster. Om du som förälder själv har eller kan ordna några fina lotterivinster så vore det toppen. Exempel på bra vinster är musikinstrument, presentkort, hotellövernattningar, koncertbiljetter, presentkorgar etc. Skriv till lotterisamordnare Hanna Lundblad-Edling  på hanna.lunded@hotmail.se så kommer ni överens om hur lotteriet ska få vinsterna.

EGNA SAKER ATT SKÄNKA?

Om ni har egna saker ni vill skänka till loppmarknaden får ni gärna ta med dem på lördag 24 mars under förmiddagen och lämna in dem direkt till rätt loppisgrupp.

ÖPPETTIDER FÖR ALLMÄNHETEN

Söndag 25/3 10.00 öppnar loppisen för allmänheten och sedan är det full fart till 14.30 då vi stänger, slänger och städar. Alla stannar kvar i sin grupp tills jobbet är avslutat.

GENERALSTABEN (Ansvariga för helheten)

Johannes Lundberg johannes@gac.se – Samordnare
Jonas Stålheim  jonas.stalheim@telia.com – Orderansvarig
Christian Borg  christian.borg@gmail.com –Transportansvarig
Hanna Lundblad-Edling hanna.lunded@hotmail.se – Lotteriansvarig
Erik Mattsson erik@ordrum.se – Gruppfördelning
Carina Ahnstedt carina@haglind.com 
Elisabeth  Albrektsson bettpropp@hotmail.com

GRUPPSAMORDNARE (Ansvariga för de olika loppisgrupperna)

Sport & Fritid
Gunilla Lundin  gunilla.lundin0518@gmail.com

Kläder vuxen
Nina Jacobsson Stålheim  ninaj@telia.com

Kläder barn
Lotta Huldén lotta.hulden@gmail.com

Textil/skor/bijouterier
Marie Ewerth mariepk4@gmail.com

Möbler
Kristina Wallman emeliek.wallman@gmail.com
Jörgen Andersson  jan_jorgen@hotmail.com
Britta Rylander Berglund  Britta.RylanderBerglund@krook.tjader.se

Lotteri
Hanna Lundblad hanna.lunded@hotmail.se

Café
Rebecka Widell rebecka.widell@gmail.com

Glas & porslin
Anna Jöborn anna@ordrum.se

Auktion
Carin Hammarström carin.hstrom@telia.com

Elektronik & data
Johan EL Eriksson johan.el@supernext.se

Transport
Christian Borg  christian.borg@gmail.com

Order
Jonas Stålheim  jonas.stalheim@telia.com

Böcker & skivor
Eva Bergius evabergius@hotmail.com

Leksaker
Anna Henningson henningson.gbg@gmail.com

Marknadsföring
Maria Zihammou maria.zihammou@gmail.com

Konst & tavlor
Emelie Sigelius mli.sigelius@gmail.com

Musik & underhållning
Torben Kulin torbenkulin@gmail.com

NÅGRA ENKLA REGLER

För att underlätta kommunikationen är det viktigt att alltid svara på mejlen från samordnaren i din grupp, det underlättar planering och logistik. Kan man inte komma eller är förhindrad att jobba under sitt pass eller loppishelgen, meddela alltid detta till din samordnare. Har man satt upp sig på ett arbetspass är det förstås oerhört viktigt att man kommer. Annars får någon annan jobba dubbelt eller missar att ta rast.

FIKABRÖDSBAK (info från Cafégruppen)

Caféet behöver liksom tidigare år en skön hög med bröd och bakverk av alla de sorter att sälja, och vi planerar också nya goda påläggsvarianter i år. Fikat är viktigt under loppisen, både socialt och ekonomiskt. Vi behöver bakverk för att locka med, så baka själv, muta släkten eller köp. Det är det hembakta som säljer bäst, så alla som orkar och har tid, baka gärna! En sats per elev är lagom mängd eller t. ex deg på 1⁄2 liter degvätska. Allt ”kladdigt” säljer extra bra, kladdkaka, morotskaka och liknande tar vi väldigt gärna emot.

För att utbudet skall bli rikligt delar vi upp insatserna så här:

7c1: fixar mjuka kakor – sockerkaka, kladdkakor, muffins, cocosbollar är populärt!

7c2 och 7c3: fixar vetebröd – bullar av alla slag, längder, wienerbröd o.s.v.

8c1, 8c2 och 8c3: fixar matbröd – grovt, fint, flätat, korgat eller trillat – frallor, kakor eller limpor.

9c1: fixar också mjuka kakor – sockerkaka, kladdkakor, muffins, cocosbollar är populärt!

9c2: fixar matbröd – grovt, fint, flätat, korgat eller trillat – frallor, kakor eller limpor.

9c3: fixar mjuka kakor – sockerkaka, kladdkakor, muffins, cocosbollar är populärt!

Alla mackor görs i ordning löpande under söndagen så det skall inte smöras hemma eller liknande, kom bara med brödet i påsen så fixar vi resten med pålägg, drycker med mera.

OBS! Använd inga nötter av något slag!

Alla bidrag skall förpackas, gärna lite fint så att vi kan sälja en del över disk om det inte äts på plats, samt förses med en enkel innehållsdeklaration – det finns många som inte vill äta eller inte tål vissa ingredienser. Alla tål inte allt – somliga behöver något som är mjölk-, ägg-, socker- och/eller glutenfritt och ni som kan detta inom era familjer får gärna komma med sådant. Markera tydligt på påsen!

Under delar av lördagen före loppisen finns några från cafégruppen på plats i bamba för att organisera caféet samt för att ta emot era bidrag – vi finns där mellan 10 och 13 på lördagen. Övrig tid går det bra att lägga det bakade på skyltat bord i bamba. Särskilt delikata bakverk eller sådant som kräver kyla kan lämnas mellan 9 och 10 på själva loppisdagen. Lämna inte in senare under söndagen är ni snälla. Vi stänger redan kl.14 och behöver ha varorna i god tid. Observera att vi inte har tillgång till kyld förvaring och att vi inte heller kan tina något som är fryst.

Tack för er hjälp, och välkomna på en god fika! Kommentarer eller kloka synpunkter angående fikat kan lämnas via mejl till Peter Hulting, peter@whats.se.

ELEVDELTAGANDE

Vi försöker även detta året engagera eleverna i vår loppis. Eftersom det är vi föräldrar (och inte lärarna) som organiserar loppisen är det dock du som måste påminna ditt barn. Vi kan inte be lärarna att organisera detta.

Schemat ser ut så här:

7c1: lördag 9-13, hjälper klasserna till där det behövs med att bära, sortera, slänga och packa upp.
7c2: lördag 12-17, hjälper klassen till där det behövs med att bära, sortera, slänga och packa upp.
7c3: söndag 8-13, hjälper klassen till där det behövs med att ställa i ordning och sälja.
9c1: söndag: 12-17 hjälper klassen till där det behövs med att ställa i ordning och sälja.
9c2: lördag: 9-14 hjälper klassen grupperna Transport och Möbler med att tömma lagret och bära in det som levereras från lagret in i skolan.
9c3: söndag: 8-13 hjälper klassen grupperna Transport och Möbler att ställa ut möbler och annat som ska säljas på skolgården.
8c1, 8c2 och 8c3: står för musikunderhållningen under söndagen.

Under loppishelgen finns en sambandscentral/arbetsförmedling dit man kan vända sig om man vill ha en uppgift.

OM DU INTE VALT NÅGON GRUPP

Ni som inte är med i någon grupp kan ännu anmäla er på www.ordrum.se/loppisval

PARKERING

Vi har ingen parkering vare sig till föräldrar eller besökare under lördag och söndag. Transport-gruppen behöver utrymmet på skolgården.

KONTAKTPERSONER UNDER LOPPISEN

Under loppisen är följande personer från Generalstaben ansvariga:

Lördagen 24/3 (öppet på skolan 8.00 – 17.00):

Johannes Lundberg, 0705-781648
Jonas Stålheim, 070 9699700

Söndagen 25/3 (öppet på skolan 8.00 – ca 17.00):

Johannes Lundberg, 0705-781648
Jonas Stålheim, 070 9699700

 

FACEBOOK OCH SENASTE NYTT

Loppisen finns också på Facebook. Gå in och gilla på:

http://www.facebook.com/nordhemsloppis

 

Tillsammans gör vi stans bästa loppmarknad!

Tack från
Generalstaben